UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
A máme tu zase podzim. Období, s nímž si člověk spojuje barevné listí na stromech či spadané a šustící pod nohama, plískanice, mlhu, krákající kavky, vrány, havrany (nebo co je to vlastně za havěť?), deprese apod. Období, kdy je dobré udělat si v útulném a teplém domově příjemnou atmosféru, připravit si kvalitní čaj nebo si nalít sklenku koňaku, usadit se do pohodlné lenošky a zaposlouchat se do nějaké té „zádoomčivější“ muziky. Prostě udeřit na tu správnou podzimní notu.
A k interpretům, s nimiž v podzimním čase neprohloupíte, patří též švédská skupina DRACONIAN. S jejich hudebními počátky a předchozí tvorbou vás příliš zatěžovat nehodlám, neboť se téměř ke všem lze dobrat v předchozích recenzích na tomto portálu.
Vězte tedy, že aktuální album „A Rose For The Apocalypse“ je již pátou studiovou nahrávkou, na níž v zásadě neuslyšíte nic, co byste již předtím neslyšeli na albech předchozích. Pomalejší, přemýšlivé až tklivé melodie promísené s potlačovaným vztekem a dalšími emocemi v písních na ploše pěti až osmi minut. Já DRACONIAN poprvé slyšel na předchozím albu „Turning Season Within“, které na mě udělalo velmi pozitivní dojem a po poslechu jejich předchozí (více doomové) tvorby jej stále považuji za jejich nejlepší. Současná placka koresponduje s kurzem nastoleným na předchozím albu, kde se objevilo více gotických prvků a hlavně dostala poněkud více prostoru zpěvačka Lisa Johansson. Což je jen dobře, její hlas je skutečným požitkem. Umí si s vámi pohrát a podmanit svou schopností podat teskné melodie. Kontrastem k němu je hrdelní zpěv Anderse Jacobssona. Ano, máme tu opět klasický model "kráska a zvíře".
Čím by vás tedy měla zaujmout již tolikrát provařená kombinace zpěvu chroptícího démona a nebeského anděla? V případě DRACONIAN je to především schopnost přijít s kvalitní melodií, která vám v některých případech může vyvolat husí kůži. Hodně pocitová záležitost. Pěvecké podání sice nedosahuje nedostižných kvalit doomového náladotvůrce Aarona Stainthorpa (MY DYING BRIDE) a po poslechu DRACONIAN vás asi partner(ka) nebude chytat v momentě, kdy přelézáte balkónové zábradlí s jednoznačným úmyslem. Přesto umí DRACONIAN chytnout za srdce.
Abych jen nechválil. Předchozí album mám radši, protože na něm je kvalitativní laťka nastavená sakramentsky vysoko a příliš se nevychyluje. To v případě „A Rose For The Apocalypse“ tvrdit nelze. V některých případech se totiž objevuje slepá ulička, kdy skupina naráží na limity tohoto hudebního stylu v podobě omezeného výrazového prostoru. Posluchači se může hlavou mihnout myšlenka, že některý hudební moment již od DRACONIAN slyšel. Tyto úvahy však netrvají dlouho, neboť jsou rychle pohřbeny dalšími melancholickými tryznami. Mezi ně lze jako nejzdařilejší zařadit úvodní rychlejší „The Drowning Age“, která kvalitou navazuje na předchozí album, dále „Deadlight“, „The Quiet Storm“ a to nejlepší na závěr – „The Death Of Hours“.
Po dohrání alba a dopití vámi zvoleného nápoje doporučuji ještě chvíli vstřebávat dojmy obou kvalitních stimulantů. Uvidíte, že na světě není přeci jen tak bídně a že i ten podzim má něco do sebe. Ta hodinka za to stojí.
Představte si osamělou podvečerní procházku podzimní alejí. Slunce zapadá, barevné listí poletuje kolem, ozývá se krákání černých pernatců poletujících okolo. Cítíte se dobře, a přesto máte neuchopitelný pocit marnosti a něčeho, co vám uniká. Tak přesně takoví jsou a vždy byli DRACONIAN.
8 / 10
Lisa Johansson
- ženský zpěv
Anders Jacobsson
- mužský zpěv
Johan Ericson
- sólová kytara, vokály
Daniel Arvidsson
- rytmická kytara
Andreas Karlsson
- klávesy, programování
Fredrik Johansson
- baskytara
Jerry Torstensson
- bicí, perkuse
+ host:
Olof Göthlin
- housle
1. The Drowning Age
2. The Last Hour Of Ancient Sunlight
3. End Of The Rope
4. Elysian Night
5. Deadlight
6. Dead World Assembly
7. A Phantom Dissonance
8. The Quiet Storm
9. The Death Of Hours
10. Wall Of Sighs (bonus)
A Rose For The Apocalypse (2011)
Turning Season Within (2008)
The Burning Halo (2006)
Arcane Rain Fell (2005)
Where Lovers Mourn (2003)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 62:52
Produkce: DRACONIAN
Studio: Fascination Street Studios, Örebro (Švédsko)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.